Pedaggiai Program3
2013.09.20. 11:39
3.4. A tantrgyak rendszere
Tartalmazza a kerettantervben meghatrozottakon fell a ktelez s a nem ktelez tanrai foglalkozsok megtantand s elsajttand tananyagt. Tovbb, az ehhez szksges ktelez, ktelezen vlasztand, vagy szabadon vlaszthat tanrai foglalkozsok megnevezst, raszmt, a fejleszts vrt eredmnyeit, a tovbbhalads feltteleit. Azon tantrgyak esetn, ahol a kerettantervhez kpest nincs vltozs, illetve az vfolyamonknti tmakrket s raszmokat mr tartalmazza a kerettanterv, az adott tantrgynl feltntetsre kerl.
3.4.1. Angol
1. A tantrgy tantsnak ltalnos cljai
Az els kt vfolyam elsdleges clja, hogy felkeltse a tanulk rdekldst az idegen nyelvek tanulsa irnt a pozitv attitd s a tarts motivci kialaktsval. Fontos cl tovbb, hogy a nyelvtanuls a kezdetektl lmny, rdekes tapasztalat legyen a tanulk szmra.
Ebben a szakaszban elssorban a beszdszlels, beszdbtorsg kialaktsval s a halls utni szvegrts fejlesztsvel trtnik a kommunikatv kompetencik megalapozsa. A nyelvtanuls a tanulk ltal rtelmezhet szitucikban, kommunikcis helyzetekben, a beszlt nyelven keresztl valsul meg, jtkokra, dalokra, mondkkra, rvid prbeszdek feldolgozsra pl kreatv s motivl folyamat sorn. Az egyre bvl feladatok, kommunikcis helyzetek rvn megtanuljk kifejezni magukat az adott szitucikban, megismtlik, utnozzk a hallottakat. A hallott szvegeket cselekvshez, szitucihoz ktik, gy azok megrtse s felidzse is knnyebb vlik.
Ebben az letkorban az is fontos, hogy a tanulk minden rzkszervkkel rszt vegyenek a nyelvi tevkenysgekben, kapjanak vizulis megerstst, s kzbe vehet trgyakat is hasznljanak a nyelvtanuls sorn.
Az els ktves szakasz vgn, jtkos formban mr ismerkedhetnek az egyszerbb szavak szkpvel, illetve rvid, nyomtatott formban megjelen mondatokkal.
A 3–4. vfolyam egyik legfontosabb clja, hogy fenntartsa a tanulk nyelvtanuls irnti pozitv attitdjt, hogy tovbbra is rmket leljk a nyelvhasznlatban.
A korbbiakhoz hasonlan fontos cl a beszdrts s a kommunikcis kszsg fejlesztse, amelyben most mr nagyobb szerepet jtszik az sszefgg beszd. Ezekhez a fejlesztsi clokhoz trsul az rt olvass, illetve a clnyelvi rs bevezetse, fejlesztse. Az elz szakasz vgn a tanulk mr nyomtatott formban is megismerkedtek egyszer szavakkal, rvid mondatokkal. Ezek lersa, nyomtatott szvegben val biztos felismerse, kiolvassa ennek a szakasznak a feladata. A kszsgek fejlesztse komplex mdon, vals kommunikcis helyzeteken alapul. A motivci fenntartsa rdekben fontos, hogy a tanulk a fejlettsgi szintjknek megfelel, vltozatos feladatokat kapjanak, az ismeretek rgztse tevkenykedtets tjn trtnjen.
Ebben az idszakban jelentsen nvekszik a tanulk szkincse, elkezd kialakulni tantrgy-specifikus szakszkincsk is a clnyelven tanult tantrgyak rvn. A clnyelven tanult tantrgyak keretben megtanult szavak, kifejezsek tbbsgnek hasznlatra a clnyelvi rkon is van md, ami kivl lehetsget teremt a kreativits kibontakoztatsra s az nll nyelvhasznlat fejlesztsre. A tantrgyi integrci kihasznlsval a szkincsfejleszts hatkonyabb vlik, tbb lehetsg addik a szvegrt olvass fejlesztsre is.
A tanulk a clnyelv sajtos mondatszerkezeteivel kontextusba gyazva ismerkednek meg, gy plnek be a nyelvhasznlatukba. Mr sor kerl az egyszer szablyszersgek tudatostsra, de mindig csak akkor, ha azok a nyelvtanuls sorn mr tbbszr elfordultak, ismertt vltak a tanulk szmra. Fontos, hogy a szablyszersgeket a tanulk fedezzk fel, s a pedaggus segtsgvel k vonjk le a kvetkeztetseket.
Az elz szakaszhoz kpest nagyobb hangslyt kap az nll tanulsra val felkszts, az egyni nyelvtanulsi stratgik kialaktsa.
A szakasz vgre az elrend cl a KER szerinti A1-es szint.
A korbbi tmakrk az 5–6. vfolyamon tovbb bvlnek s mlylnek azltal, hogy a tanulk rdekldse s ignyei szerint j szempontokbl kerlnek feldolgozsra. Ezek s az jonnan feldolgozsra kerl tmk is sszhangban llnak a Nat-ban megadott ms mveltsgi terletek tartalmaival, s lehetv teszik, hogy a tanulk a nyelv eszkzvel alaposabban, rnyaltabban megismerjk szkebb s tgabb krnyezetket. A nyelvtanuls irnti motivci fenntartsa szempontjbl meghatroz jelentsge van a tmk gondos megvlasztsnak s annak, hogy a tanulk kvnsgra idrl-idre olyan tmkkal is foglalkozzanak, amelyek aktulisan rdeklik, foglalkoztatjk ket. A tanulsi kedvet fokozza, ha a tanulk vltozatos munkaformk, rtelmes tevkenysgek s rdekes, kihvst jelent feladatok keretben fejleszthetik nyelvtudsukat.
Ebben a fejlesztsi szakaszban tovbb bvl a megismert s alkalmazott nyelvtanulsi stratgik kre. Ezek elsajttsa lehetv teszi, hogy a tanulk egyre inkbb az iskoln kvl is hasznostsk, fejlesszk nyelvtudsukat. A clnyelv tanulsa s a clnyelven trtn tanuls rvn egyre inkbb megtapasztaljk azt is, hogy a nyelvtanuls nem ncl tevkenysg, s azt, hogy a nyelvnek fontos szerepe van az informciszerzsben.
A fejlesztsi szakasz clja, hogy a tanulk a 6. vfolyam vgre elrjk a KER szerinti A2 szintet.
A 7–8. vfolyamon a clnyelvet tanul dikok A2 szint nyelvtudssal lpnek be a tovbbi nyelvtanulsi folyamatba. Ez a KER megfogalmazsban azt jelenti, hogy „alapszint” s ezen bell „minimumszint” nyelvismerettel rendelkeznek. Ebben a szakaszban a megalapozott kompetencik tovbbi fejlesztse a legfontosabb pedaggiai feladat.
A tanulk nyelvtudsa lehetv teszi, hogy clnyelven is szerezzenek informcit a krlttk lv vilgrl s ezzel a lehetsggel tudatosan ljenek. Motivcijukat nveli, hogy a kt tantsi nyelv osztlyokban a nyelvoktats lehetsget biztost bizonyos tantrgyi tartalmak clnyelvi feldolgozsra. Az ott szerzett specilis tuds, szkincs integrlhat klnbz munkaformkban (projektmunka, nll eladsok), bemutathat a nyelvrkon is.
A Nat fejlesztsi terletei s nevelsi cljai ebben a kpzsi szakaszban is a tanulk lethez s krnyezethez kapcsold tmk feldolgozsa sorn valsthatk meg. Fontosak a korosztlyi sajtossgok, pthet a tanr tbbek kztt az nkifejezs ignyre s a nyelvi kreativitsra. A nyelvoktats sikerben meghatrozak a motivcit felkelt s fenntart rai tevkenysgek, a vltozatos interakcis formk, a nyelvi rk elfogad lgkre, a pozitv visszajelzsek, a konstruktv tmogats s a tanulk szmra is tlthat rtkels.
A tanulk nyelvtudsuk, motivcijuk alapjn mr kpesek clnyelven olvasni a korosztlyuknak megfelel regnyeket, novellkat, s ez az egyik legjobb lehetsg a kontextuson alapul szvegrts fejlesztsre. Egy-egy jl megvlasztott irodalmi alkots olvassa, feldolgozsa sorn a tanulk sokkal tbbet tudnak meg a clnyelvrl, mint amire a tanrai keretek lehetsget adnak. Egy-egy irodalmi m kzs feldolgozsa az anyanyelvi lektor kiemelt feladata lehet.
A fejlesztsi szakasz clja, hogy a 8. vfolyam vgre a tanulk elrjk a B1 szintet. Az eltelt idszak intenzv nyelvtanulsa sorn kialakult a tanulk hatkony nyelvtanulsi stratgija. Ennek segtsgvel az ltalnos iskolai tanulmnyok befejezse utn kpesek lesznek nllan is fejleszteni nyelvtudsukat.
2. Heti/ves raszm
vfolyam
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
Verzi
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
Heti ktelez raszm
|
-
|
-
|
-
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
Heti vlaszthat raszm
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
ves ktelez raszm
|
-
|
-
|
-
|
72
|
108
|
108
|
108
|
108
|
ves vlaszthat raszm
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
sszesen
|
36
|
36
|
36
|
108
|
144
|
144
|
144
|
144
|
3. Tmakrk s raszmok
Tematikai
Egysg
1. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat
rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Szemlyes vonatkozsok, csald
|
(any), (iny) (N)
(mv)
|
0
|
6
|
6
|
Krnyezetnk
|
(any),(iny)(tet)
|
0
|
4
|
4
|
Az iskola
|
(any),(iny)
|
0
|
7
|
7
|
letmd
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
8
|
8
|
Szabadid, szrakozs
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
|
7
|
sszesen:
|
0
|
32
|
32
|
Tematikai
Egysg
2. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat
rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Szemlyes vonatkozsok, csald
|
(any), (iny) (N)
(mv)
|
0
|
6
|
6
|
Krnyezetnk
|
(any),(iny)(tet)
|
0
|
4
|
4
|
Az iskola
|
(any),(iny)
|
0
|
7
|
7
|
letmd
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
8
|
8
|
Szabadid, szrakozs
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
|
7
|
sszesen:
|
0
|
32
|
32
|
Tematikai
egysg
3. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat
rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Csald
|
(any), (iny), (n)
|
0
|
3
|
3
|
Otthon
|
(any),(iny),(K)
|
0
|
3
|
3
|
tkezs
|
(iny),(TE),
|
0
|
3
|
3
|
Id, idjrs
|
(tet), (iny),
|
0
|
3
|
3
|
ltzkds
|
(iny)
|
0
|
3
|
3
|
Sport
|
(N),(iny)
|
0
|
3
|
3
|
Iskola, bartok
|
(iny),
|
0
|
3
|
3
|
Szabadid
|
(TE), (iny)
|
0
|
3
|
3
|
Termszet, llatok
|
(tet), (iny)
|
0
|
3
|
3
|
nnepek s hagyomnyok
|
(E), (iny)
|
0
|
3
|
3
|
Fantzia s valsg
|
(iny),(mv)
|
0
|
2
|
2
|
sszesen:
|
0
|
32
|
32
|
Tematikai
egysg
4. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Csald
|
(any), (iny), (n)
|
7
|
3
|
3
|
Otthon
|
(any),(iny),(K)
|
7
|
3
|
3
|
tkezs
|
(iny),(TE),
|
7
|
3
|
3
|
Id, idjrs
|
(tet), (iny),
|
7
|
3
|
3
|
ltzkds
|
(iny)
|
5
|
3
|
3
|
Sport
|
(N),(iny)
|
5
|
3
|
3
|
Iskola, bartok
|
(iny),
|
6
|
3
|
3
|
Szabadid
|
(TE), (iny)
|
5
|
3
|
3
|
Termszet, llatok
|
(tet), (iny)
|
6
|
3
|
3
|
nnepek s hagyomnyok
|
(E), (iny)
|
5
|
3
|
3
|
Fantzia s valsg
|
(iny),(mv)
|
5
|
2
|
2
|
sszesen:
|
65
|
32
|
97
|
Tematikai
egysg
5. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat
rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Csald
n s a csaldom.
Csaldtagok bemutatsa.
Csaldi esemnyek, kzs programok.
Csaldi nnepek.
Napirend.
|
(iny) (N)
|
9
|
3
|
12
|
Otthon
Otthonom, szkebb krnyezetem
Lakhelyisgek, btorok, berendezsi trgyak.
Kedvenc jtkaim.
Lakhelyem, tgabb krnyezetem.
|
(iny) (tet) (K)
|
9
|
3
|
12
|
tkezs
Napi tkezsek.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Id, idjrs
Az ra.
vszakok s hnapok.
A ht napjai s a napszakok
|
(iny) (tet)
|
8
|
2
|
11
|
ltzkds
vszakok s ruhadarabok.
|
(iny) (N)
|
6
|
2
|
8
|
Sport
Testrszek s mozgs.
|
(iny) (TE)
|
7
|
2
|
9
|
Iskola, bartok
Iskolm, osztlytermnk.
Tantrgyaim, tanraim.
Osztlytrsaim, bartaim.
Tanrn kvli kzs programjaink.
Iskolai let ms orszgokban.
|
(iny) (N)
|
8
|
2
|
11
|
Szabadid, szrakozs
Szabadids tevkenysgek, kedvenc idtltsem.
|
(iny) (mv)
|
6
|
2
|
8
|
Termszet, llatok
Kisllatok.
Kedvenc llataim.
llatok a hz krl.
Nvnyek az otthonomban, iskolmban.
Kontinensek, tjegysgek.
|
(iny) (tet)
|
6
|
2
|
8
|
nnepek s szoksok
Az n nnepeim.
nnepek itthon s a nagyvilgban.
|
(iny) (H)
|
6
|
2
|
8
|
Vros, bevsrls
Vrosok, teleplsek, falvak.
pletek, utck.
Az n vrosom/falum.
|
(iny) (tet) (H)
|
6
|
2
|
8
|
Utazs, pihens
Tborok, osztlykirnduls.
|
(iny)
|
6
|
2
|
8
|
Fantzia s valsg
Kedvenc olvasmnyaim, knyveim.
Kpzeletem vilga.
|
(iny)
(mv)
|
6
|
2
|
8
|
Zene, mvszetek
Mzeumltogats.
|
(iny) (mv)
|
2
|
2
|
4
|
Krnyezetnk vdelme
Veszlyeztetett llat- s nvnyvilg.
|
(iny) (tet)
|
6
|
2
|
8
|
sszesen:
|
98
|
32
|
130
|
Tematikai
egysg
6. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat
rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Csald
Csaldi esemnyek, kzs programok.
Napirend.
|
(iny)
|
9
|
3
|
12
|
Otthon
Kedvenc jtkaim.
|
(iny)
|
5
|
2
|
7
|
tkezs
Napi tkezsek.
Kedvenc teleim, italaim.
Egszsges tpllkozs.
Receptek, fzs, sts.
|
(iny)
|
9
|
3
|
12
|
Id, idjrs
vszakok s hnapok.
A ht napjai s a napszakok.
Idjrs, idjrsi jelensgek megfigyelse.
|
(iny)
|
7
|
3
|
10
|
ltzkds
vszakok s ruhadarabok.
Kedvenc ruhim.
Divat.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Iskola, bartok
Osztlytrsaim, bartaim.
Tanrn kvli kzs programjaink.
Iskolai let ms orszgokban.
|
(iny)
|
7
|
3
|
10
|
Szabadid, szrakozs
Szabadids tevkenysgek, kedvenc idtltsem.
Internet, interaktv jtkok.
Kzs idtlts bartokkal.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Termszet, llatok
Kisllatok.
Kedvenc llataim.
llatok a hz krl.
Vadon l s llatkerti llatok.
llatok a nagyvilgban.
Nvnyek az otthonomban, iskolmban.
Kontinensek, tjegysgek.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
nnepek s szoksok
Az n nnepeim.
nnepek itthon s a nagyvilgban.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Vros, bevsrls
Vrosok, teleplsek, falvak.
pletek, utck.
zletek, bevsrlkzpontok, piac.
Vsrls.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Utazs, pihens
Vakci, nyarals.
Tborok, osztlykirnduls.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Fantzia s valsg
Kpzeletem vilga.
|
(iny)
|
5
|
2
|
7
|
Zene, mvszetek
Kedvenc zenm, egyttesem.
Film- s sznhzi lmnyeim, mzeumltogats.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Egszsges letmd
A rendszeres testedzs.
A helyes tpllkozs.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
sszesen:
|
98
|
32
|
130
|
Tematikai
egysg
7. vfolyam
|
Kulcskompetencik/
A tematikai egysg nevelsi-fejlesztsi cljai
|
Kerettantervi raszm
( 90%)
A
|
Vlaszthat
rakeret
B
|
sszesen
A+B
|
Csald
n s a csaldom.
Csaldtagok bemutatsa
Csaldi esemnyek, kzs programok.
Nagyszleim vilga.
|
(any), (iny),(N)
|
6
|
2
|
8
|
Otthon
Otthonom, szkebb krnyezetem.
Lakhelyisgek, btorok, berendezsi trgyak.
Lakhelyem, tgabb krnyezetem.
Otthonok a clnyelvi orszgban s a nagyvilgban.
|
(iny),(tet)(K)
|
6
|
2
|
8
|
tkezs
Napi tkezsek.
Kedvenc teleim, italaim.
Egszsges tpllkozs.
|
(iny)
|
5
|
1
|
6
|
Id, idjrs
Az ra.
vszakok s hnapok.
A ht napjai s a napszakok.
Idjrs.
Idjrsi rekordok.
Idjrsi jelensgek.
|
(iny) (tet)
|
5
|
2
|
7
|
ltzkds
Ruhadarabok.
Kedvenc ruhim.
Divat vilga.
|
(iny) (N)
|
5
|
1
|
6
|
Sport
Testrszek s mozgs.
Kedvenc sportom.
Sportok, sportfelszerelsek.
Extrm sportok.
Sportversenyek, olimpia.
|
(iny) (TE)
|
6
|
1
|
7
|
Iskola, bartok
Iskolm, osztlytermnk.
Tantrgyaim, tanraim.
Osztlytrsaim, bartaim.
Tanrn kvli kzs programjaink.
|
(iny) (N)
|
7
|
2
|
9
|
Szabadid, szrakozs
Szabadids tevkenysgek, kedvenc idtltsem.
Internet, interaktv jtkok.
Mozi, sznhz, zenehallgats, killtsok.
Kzs idtlts bartokkal.
|
(iny) (mv)
|
6
|
1
|
7
|
nnepek s szoksok
Az n nnepeim.
nnepek itthon s a nagyvilgban.
|
(iny) (H)
|
5
|
1
|
6
|
Vros, bevsrls
Vrosok, tele
| | |