December 13. Luca napja
naptar.abbcenter.com 2008.10.20. 18:39
Hiedelmek és hagyományok.
Szent Lucia a harmadik és a negyedik század fordulóján élt Siracusában, Szicília szigetén. Előkelő, nemesi család tagja volt, szép, fiatal lány, aki egy alkalommal elkísérte beteg édesanyját Szent Ágota sírjához, hogy annak közbenjárását kérjék a gyógyulás érdekében. Itt álmában megjelent neki a szent, és hívta az égiek seregébe. Mikor felébredt, Lucia kérte meggyógyult édesanyját, ne adják férjhez, mert ő immár örökre Jézus Krisztus jegyesének tekinti magát. Ebbe azonban elhagyott vőlegénye nem tudott belenyugodni, s ezért feljelentette a lányt keresztény hite miatt Pascasius fejedelemnél.
A fejedelem mindent megkísérelt, hogy Luciát a pogány bálványok előtti áldozat bemutatására kényszerítse, de hiába. Ekkor megpróbálta elvitetni a bordélyházba, hogy ártatlanságában megszégyenítse, de Isten segítségével nem sikerült - még ötven igavonó barommal sem - elvonszolni a szüzet. Ezután kiadta a parancsot, olajjal és szurokkal öntsék le és égessék el, ám a tűz sem fogott rajta. Végül rabtartói elvágták a torkát, de addig nem halt meg, míg imádságát be nem fejezte.
Lucia a legenda szerint Jézus menyasszonya volt, ezért házasságszerző szentnek tartották.
Nevének eredete: A Lucia - magyarul Luca - név a Lux, azaz a "fényesség" szóból származik. A fénnyel való kapcsolata miatt már a középkorban a szemfájósok védőszentjének tekintették. Maga Dante is megemlékezik erről az Isteni Színjátékában. Az egyház is bizonyára azért választotta ünnepének december 13-át, mert a 16. századi Gergely-naptár életbelépése (1582) előtt ez volt az év legrövidebb, legsötétebb napja, a téli napfordulatnak, a világosság születésének kezdete. Így magyarázható, hogy a magyar népi képzelet szerint is december hó folyamán e naphoz kötődik a legtöbb, varázslás, népi babona.
uca napja méhében hordozza az új esztendő reménységeit, de gondjait is. Tele van asszonyi kezdeményezésekkel, változatos tilalmakkal, amelyek következménye az egész évre kihat. Időszakában "holdudvarán" a leghosszabbak az éjszakák: a gonoszok, bűbájosok, a rontások ideje ez. A középkori Európában a nép hitében, tudatában az oltáron tisztelt Luca mellett egy boszorkányszerű rontó-bontó Luca is él: lucapuca, luca, lucaasszony a neve. Kísértetszerű jelenség, mindenekelőtt az ember rontására törekszik.
Egyes vidékeken a zöld ág sarjasztása e napon kezdődött. Ebben Luca, mint Jézus menyasszonya, házasságszerző szerepű. Hercegszántó sokác szokásában a kislányok hajukba font virágkoszorúval jártak, szűzséget varázsolva Luca és karácsony között az iskolába; régebben a nagylányok is viselték e koszorút. Kiskunmajsán a "lucapogácsába" gyűrűt sütöttek, ha az eladó lány találta meg, rövidesen férjhez ment.
Az ország különböző vidékén e napon készítették a " lucakalendáriumot" s ekkor kezdték el a lucaszék építését is, amelynek karácsonyig kellett elkészülnie, s aki arra éjféli misén fölállt. meglátta a pap szoknyája után kapkodó ördögöt, a falu boszorkányát; a lucaszék készítésével rendezett ember megláthatta a készületlen szórt, rontást idéző másikat.
Szeged környékén a lucapogácsát sok zsírral készítették, sütés előtt apró tollakat szúrtak bele, minden családtag számára külön-külön. Akié sütés közben elégett, az hamarosan meghalt. Néhol úgy tartották, hogy ilyenkor a halottak hazajönnek pogácsalakomára, s meg lehet tudni tőlük, hogy ki lesz a család következő halottja. A lucanapi harangszó a leskelődő gonoszt zavarta el.
E napon kezdték sarjaztatni a lucabúzát, hogy karácsonyra kikeljen, majd a karácsonyfa alá teszik, mint az élet jelképét. Ha minden szem kikel karácsonyig, akkor jó termésre lehet számítani az éven. A Galga mentén eladó lány cserép földbe csigavonalban szórta a magokat (a férj után sóvárgó lány szűzi "mag-akarása" adta eredését, a varázsos zöldülést.) Tápén azt mondták a lucabúzáról: "néköm kinyerem, jószágomnak legelője, zöld mezeje". Ha szára hosszúra nőt, jó szalmás termést vártak; világoskék szalaggal kötötték át. Karácsonykor az asszonyok az oltárt öltöztették vele, karácsonyfa alá is lucabúza került, s vacsorakor közepébe szentelt gyertyát téve az asztalra.
Luca napján az ország számos vidékén asszonyt nem engedtek be a házba, se rokont, se szomszédot; nem adtak kölcsön semmit, ha valaki mégis kölcsönkapott valamit, “az elvitte a szerencsét is”. Az aprójószágot abroncskarikába, vagy az udvar közepére karcolt körbe szórt maggal etették. Varrni, fonni tilos volt, “mert bevarrták volna a tyúkok seggit”; annak megnyitására pedig babot fejtettek. A háziasszonynak is sokat kellett üldögélnie, hogy a tyúkok majd jól üljenek a tojásokon.
Luca-napkor a fonóban együtt mulatott a falu egész ifjúsága. Ettek, ittak, muzsikáltak, társasjátékokat játszottak. Sötétedéskor beállítottak a lucák: fehér lepedőben, belisztezett arccal jöttek a legények a lányokat ijesztgetni. Őrségben fűzfavesszőből suprát fontak, s azzal verték ki a fehérnépből a rossz szellemet, s egészséget, mértékletességet kívántak neki.
Palóc vidéken lepedőbe öltözött legény, derekán borjúkötéllel járta a házakat. Arcát liszttel, nyúlbőrrel, vagy szitával fedte be (vele, általa az áhított tisztaság, a szűzség volt jelen - a nyúl a keleti zodiákusban a szűz havának jelölője). Kopogtatás nélkül lépett be az ajtón, s a kezében tartott Márton-napi lúdszárnnyal (angyalszárnnyal) simogatta végig a háziak arcát, a falon lévő tárgyakat; a sarkokra keresztet "rajzolt" a szárnnyal, és hátrafelé lépegetve némán távozott. Ő nem az európai rontó-bontó lucapucát idézte meg.
Ugyancsak tiltották a tökmagtörést, nehogy törjenek a tányérok a következő évben. Óvakodtak a kenyérsütéstől is, merthogy ilyenkor Luca “ráül a lapátra, oszt összenyomja a kenyeret”. Ajánlatos volt viszont a Luca-napi fosztás. Ahol ilyenkor ezt tették, ott - a jóslás szerint - a tyúkok a következő évben “jól szétrepültek”, sokat tojtak. Máshol meg a szomszéd favágójától kellett forgácsot lopni. Ezt a tyúkólba tették, hogy az állatok egész évben jól tojjanak.
De legelterjedtebbek a szerelmi jóslások voltak. Leggyakrabban derelyét főztek ezen az estén. Mindegyikbe egy fiúnevet rejtettek el. A derelyét vagy gombócokat forró vízbe dobták, majd azt, amelyik elsőnek “felugrott”, gyorsan kikapták. Az abban elrejtett fiúnév jelentette a jövendőbeli keresztnevét. Vagy ólmot öntöttek, hogy megtudhassák leendő férjük foglalkozását. Egy másik jóslás szerint a papírszeleteket a lányok egyesével a tűzbe dobták. Csak az utolsó cédulát hagyták meg, mert a ráírt név mutatta a vőlegény nevét.
Egyes helyeken Lucakor a lányok almába haraptak, amiből utána minden nap harapni kellett. Ami maradt, azzal mentek az éjféli misére, és akivel először találkoztak, olyan nevű lett az uruk.
Ezen a napon készítették a Luca-fát is. Levágtak egy somgallyat, azt vízbe tették, hogy karácsonyra kizöldüljön. Azzal mentek az éjféli misére a lányok; utána titokban megérintették vele szeretőjüket, hogy “magukhoz kössék a legényt.”
Az ardói lányok ezen a napon szerelmi jóslásokat végeztek. Összeverődve jártak disznóóltetőt zörgetni, ha a disznó megijedt, röfögött. Ha nem röffentett, akkor az közeli házasságkötést jelentett, ha pedig röffentett és ahányat, annyi év múlva ment férjhez a lány, aki zörgetett.
Luca estéje és éjszakája a tréfálkozásnak, a lopkodásnak is helyet adott. Néhány fiatal bohócnak öltözve koldulni járt. Mások az udvaron lévő kútból lopták a vizet. Másnap reggel sok udvar tátongott bejárati kapu nélkül. A lopkodók elvitték a kiskaput még a hatodik szomszédba is, míg végül valaki rá nem talált valahol a gödörben, vagy a pincében.
Luca - naptól figyelték az időjárást is. Luca - nap a január, utána a másodk nap a február és így tovább karácsonyig. Minden hónap olyan az évben, amilyen ez a nap. Ha esik 15-én, akkor márciusban is fog esni. Ha csak délig esik, a hónap első felében fog esni. Ha délután esik, akkor a második felében lesz esős az idő. Ha száraz egész nap, az a hónap is száraz lesz.
Luca hagyma: hat vöröshagymát félbevágtak, kiszedték a közepét, sót szórtak bele, és attól függően, hogy mennyi levet eresztett, következtettek a 12 hónap csapadékosságára.
A lucaszék faragása: Ennek a szabályos ötszög köré írt, öt egyenlő szárú háromszögből formált csillag volt az alakja, állítólag már a kelták varázsló papjai, a druidák is ismerték. Készítője Luca napjától kezdve mindennap faragott rajta egy kicsit, csak karácsony estéjére volt szabad elkészülnie vele. Ezért terjedt el a mondás: "Lassan készül, mint a Luca széke". A hagyomány szerint többnyire kilencféle fából állították össze: könyény-, boróka-, körte-, som-, jávor-, akác-, jegenyefenyő-, cser- és rózsafából.
Arra szolgált, hogy segítségével tulajdonosa felismerje
a falu boszorkányait. Ugyanis, ha magával vitte az éjféli misére és ott ráálllt, nyomban meglátta, kik azok, mert az illetők ilyenkor szarvat hordtak. Ajánlatos volt szentelt krétával kört rajzolni maga körül, hogy a szarvukkal ne érjenek be a szent körön belül. Leleplezése után azonban ugyancsak jól tette, ha gyorsan szaladt haza, ahogy csak bírt, különben széttépték a boszorkányok. Ez azonban csak akkor sikerülhetett neki, ha az úton hazafelé szüntelenül szórta a mákot, mert azt a boszorkányok kötelesek voltak felszedni, s így nem érhették be. Miután hazaért, a Luca-széket el kellett égetnie.
Lucát jöttem köszönteni,
adjanak egy kicsit hörpinteni,
vagy egy pohár pálinkát,
vagy egy pohár borocskát,
mind a kettőt meginnám.
Tyúkok, ludak tojjanak,
malacos legyen a disznójuk,
borjas legyen a tehén.
Amennyi szekér széna, szalma,
annyi legyen a lányuk kérője.
|