Pedagógiai Program3
2013.09.20. 11:39
3.4. A tantárgyak rendszere
Tartalmazza a kerettantervben meghatározottakon felül a kötelező és a nem kötelező tanórai foglalkozások megtanítandó és elsajátítandó tananyagát. Továbbá, az ehhez szükséges kötelező, kötelezően választandó, vagy szabadon választható tanórai foglalkozások megnevezését, óraszámát, a fejlesztés várt eredményeit, a továbbhaladás feltételeit. Azon tantárgyak esetén, ahol a kerettantervhez képest nincs változás, illetve az évfolyamonkénti témaköröket és óraszámokat már tartalmazza a kerettanterv, az adott tantárgynál feltüntetésre kerül.
3.4.1. Angol
1. A tantárgy tanításának általános céljai
Az első két évfolyam elsődleges célja, hogy felkeltse a tanulók érdeklődését az idegen nyelvek tanulása iránt a pozitív attitűd és a tartós motiváció kialakításával. Fontos cél továbbá, hogy a nyelvtanulás a kezdetektől élmény, érdekes tapasztalat legyen a tanulók számára.
Ebben a szakaszban elsősorban a beszédészlelés, beszédbátorság kialakításával és a hallás utáni szövegértés fejlesztésével történik a kommunikatív kompetenciák megalapozása. A nyelvtanulás a tanulók által értelmezhető szituációkban, kommunikációs helyzetekben, a beszélt nyelven keresztül valósul meg, játékokra, dalokra, mondókákra, rövid párbeszédek feldolgozására épülő kreatív és motiváló folyamat során. Az egyre bővülő feladatok, kommunikációs helyzetek révén megtanulják kifejezni magukat az adott szituációkban, megismétlik, utánozzák a hallottakat. A hallott szövegeket cselekvéshez, szituációhoz kötik, így azok megértése és felidézése is könnyebbé válik.
Ebben az életkorban az is fontos, hogy a tanulók minden érzékszervükkel részt vegyenek a nyelvi tevékenységekben, kapjanak vizuális megerősítést, és kézbe vehető tárgyakat is használjanak a nyelvtanulás során.
Az első kétéves szakasz végén, játékos formában már ismerkedhetnek az egyszerűbb szavak szóképével, illetve rövid, nyomtatott formában megjelenő mondatokkal.
A 3–4. évfolyam egyik legfontosabb célja, hogy fenntartsa a tanulók nyelvtanulás iránti pozitív attitűdjét, hogy továbbra is örömüket leljék a nyelvhasználatban.
A korábbiakhoz hasonlóan fontos cél a beszédértés és a kommunikációs készség fejlesztése, amelyben most már nagyobb szerepet játszik az összefüggő beszéd. Ezekhez a fejlesztési célokhoz társul az értő olvasás, illetve a célnyelvi írás bevezetése, fejlesztése. Az előző szakasz végén a tanulók már nyomtatott formában is megismerkedtek egyszerű szavakkal, rövid mondatokkal. Ezek leírása, nyomtatott szövegben való biztos felismerése, kiolvasása ennek a szakasznak a feladata. A készségek fejlesztése komplex módon, valós kommunikációs helyzeteken alapul. A motiváció fenntartása érdekében fontos, hogy a tanulók a fejlettségi szintjüknek megfelelő, változatos feladatokat kapjanak, az ismeretek rögzítése tevékenykedtetés útján történjen.
Ebben az időszakban jelentősen növekszik a tanulók szókincse, elkezd kialakulni tantárgy-specifikus szakszókincsük is a célnyelven tanult tantárgyak révén. A célnyelven tanult tantárgyak keretében megtanult szavak, kifejezések többségének használatára a célnyelvi órákon is van mód, ami kiváló lehetőséget teremt a kreativitás kibontakoztatására és az önálló nyelvhasználat fejlesztésére. A tantárgyi integráció kihasználásával a szókincsfejlesztés hatékonyabbá válik, több lehetőség adódik a szövegértő olvasás fejlesztésére is.
A tanulók a célnyelv sajátos mondatszerkezeteivel kontextusba ágyazva ismerkednek meg, így épülnek be a nyelvhasználatukba. Már sor kerül az egyszerű szabályszerűségek tudatosítására, de mindig csak akkor, ha azok a nyelvtanulás során már többször előfordultak, ismertté váltak a tanulók számára. Fontos, hogy a szabályszerűségeket a tanulók fedezzék fel, és a pedagógus segítségével ők vonják le a következtetéseket.
Az előző szakaszhoz képest nagyobb hangsúlyt kap az önálló tanulásra való felkészítés, az egyéni nyelvtanulási stratégiák kialakítása.
A szakasz végére az elérendő cél a KER szerinti A1-es szint.
A korábbi témakörök az 5–6. évfolyamon tovább bővülnek és mélyülnek azáltal, hogy a tanulók érdeklődése és igényei szerint új szempontokból kerülnek feldolgozásra. Ezek és az újonnan feldolgozásra kerülő témák is összhangban állnak a Nat-ban megadott más műveltségi területek tartalmaival, és lehetővé teszik, hogy a tanulók a nyelv eszközével alaposabban, árnyaltabban megismerjék szűkebb és tágabb környezetüket. A nyelvtanulás iránti motiváció fenntartása szempontjából meghatározó jelentősége van a témák gondos megválasztásának és annak, hogy a tanulók kívánságára időről-időre olyan témákkal is foglalkozzanak, amelyek aktuálisan érdeklik, foglalkoztatják őket. A tanulási kedvet fokozza, ha a tanulók változatos munkaformák, értelmes tevékenységek és érdekes, kihívást jelentő feladatok keretében fejleszthetik nyelvtudásukat.
Ebben a fejlesztési szakaszban tovább bővül a megismert és alkalmazott nyelvtanulási stratégiák köre. Ezek elsajátítása lehetővé teszi, hogy a tanulók egyre inkább az iskolán kívül is hasznosítsák, fejlesszék nyelvtudásukat. A célnyelv tanulása és a célnyelven történő tanulás révén egyre inkább megtapasztalják azt is, hogy a nyelvtanulás nem öncélú tevékenység, s azt, hogy a nyelvnek fontos szerepe van az információszerzésben.
A fejlesztési szakasz célja, hogy a tanulók a 6. évfolyam végére elérjék a KER szerinti A2 szintet.
A 7–8. évfolyamon a célnyelvet tanuló diákok A2 szintű nyelvtudással lépnek be a további nyelvtanulási folyamatba. Ez a KER megfogalmazásában azt jelenti, hogy „alapszintű” és ezen belül „minimumszintű” nyelvismerettel rendelkeznek. Ebben a szakaszban a megalapozott kompetenciák további fejlesztése a legfontosabb pedagógiai feladat.
A tanulók nyelvtudása lehetővé teszi, hogy célnyelven is szerezzenek információt a körülöttük lévő világról és ezzel a lehetőséggel tudatosan éljenek. Motivációjukat növeli, hogy a két tanítási nyelvű osztályokban a nyelvoktatás lehetőséget biztosít bizonyos tantárgyi tartalmak célnyelvi feldolgozására. Az ott szerzett speciális tudás, szókincs integrálható különböző munkaformákban (projektmunka, önálló előadások), bemutatható a nyelvórákon is.
A Nat fejlesztési területei és nevelési céljai ebben a képzési szakaszban is a tanulók életéhez és környezetéhez kapcsolódó témák feldolgozása során valósíthatók meg. Fontosak a korosztályi sajátosságok, építhet a tanár többek között az önkifejezés igényére és a nyelvi kreativitásra. A nyelvoktatás sikerében meghatározóak a motivációt felkeltő és fenntartó órai tevékenységek, a változatos interakciós formák, a nyelvi órák elfogadó légköre, a pozitív visszajelzések, a konstruktív támogatás és a tanulók számára is átlátható értékelés.
A tanulók nyelvtudásuk, motivációjuk alapján már képesek célnyelven olvasni a korosztályuknak megfelelő regényeket, novellákat, s ez az egyik legjobb lehetőség a kontextuson alapuló szövegértés fejlesztésére. Egy-egy jól megválasztott irodalmi alkotás olvasása, feldolgozása során a tanulók sokkal többet tudnak meg a célnyelvről, mint amire a tanórai keretek lehetőséget adnak. Egy-egy irodalmi mű közös feldolgozása az anyanyelvi lektor kiemelt feladata lehet.
A fejlesztési szakasz célja, hogy a 8. évfolyam végére a tanulók elérjék a B1 szintet. Az eltelt időszak intenzív nyelvtanulása során kialakult a tanulók hatékony nyelvtanulási stratégiája. Ennek segítségével az általános iskolai tanulmányok befejezése után képesek lesznek önállóan is fejleszteni nyelvtudásukat.
2. Heti/éves óraszám
Évfolyam
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
Verzió
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
Heti kötelező óraszám
|
-
|
-
|
-
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
Heti választható óraszám
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Éves kötelező óraszám
|
-
|
-
|
-
|
72
|
108
|
108
|
108
|
108
|
Éves választható óraszám
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
Összesen
|
36
|
36
|
36
|
108
|
144
|
144
|
144
|
144
|
3. Témakörök és óraszámok
Tematikai
Egység
1. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható
órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Személyes vonatkozások, család
|
(any), (iny) (ÉN)
(műv)
|
0
|
6
|
6
|
Környezetünk
|
(any),(iny)(tet)
|
0
|
4
|
4
|
Az iskola
|
(any),(iny)
|
0
|
7
|
7
|
Életmód
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
8
|
8
|
Szabadidő, szórakozás
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
|
7
|
Összesen:
|
0
|
32
|
32
|
Tematikai
Egység
2. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható
órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Személyes vonatkozások, család
|
(any), (iny) (ÉN)
(műv)
|
0
|
6
|
6
|
Környezetünk
|
(any),(iny)(tet)
|
0
|
4
|
4
|
Az iskola
|
(any),(iny)
|
0
|
7
|
7
|
Életmód
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
8
|
8
|
Szabadidő, szórakozás
|
(any),(iny) (TE)
|
0
|
|
7
|
Összesen:
|
0
|
32
|
32
|
Tematikai
egység
3. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható
órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Család
|
(any), (iny), (Én)
|
0
|
3
|
3
|
Otthon
|
(any),(iny),(K)
|
0
|
3
|
3
|
Étkezés
|
(iny),(TE),
|
0
|
3
|
3
|
Idő, időjárás
|
(tet), (iny),
|
0
|
3
|
3
|
Öltözködés
|
(iny)
|
0
|
3
|
3
|
Sport
|
(ÉN),(iny)
|
0
|
3
|
3
|
Iskola, barátok
|
(iny),
|
0
|
3
|
3
|
Szabadidő
|
(TE), (iny)
|
0
|
3
|
3
|
Természet, állatok
|
(tet), (iny)
|
0
|
3
|
3
|
Ünnepek és hagyományok
|
(E), (iny)
|
0
|
3
|
3
|
Fantázia és valóság
|
(iny),(műv)
|
0
|
2
|
2
|
Összesen:
|
0
|
32
|
32
|
Tematikai
egység
4. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Család
|
(any), (iny), (Én)
|
7
|
3
|
3
|
Otthon
|
(any),(iny),(K)
|
7
|
3
|
3
|
Étkezés
|
(iny),(TE),
|
7
|
3
|
3
|
Idő, időjárás
|
(tet), (iny),
|
7
|
3
|
3
|
Öltözködés
|
(iny)
|
5
|
3
|
3
|
Sport
|
(ÉN),(iny)
|
5
|
3
|
3
|
Iskola, barátok
|
(iny),
|
6
|
3
|
3
|
Szabadidő
|
(TE), (iny)
|
5
|
3
|
3
|
Természet, állatok
|
(tet), (iny)
|
6
|
3
|
3
|
Ünnepek és hagyományok
|
(E), (iny)
|
5
|
3
|
3
|
Fantázia és valóság
|
(iny),(műv)
|
5
|
2
|
2
|
Összesen:
|
65
|
32
|
97
|
Tematikai
egység
5. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható
órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Család
Én és a családom.
Családtagok bemutatása.
Családi események, közös programok.
Családi ünnepek.
Napirend.
|
(iny) (ÉN)
|
9
|
3
|
12
|
Otthon
Otthonom, szűkebb környezetem
Lakóhelyiségek, bútorok, berendezési tárgyak.
Kedvenc játékaim.
Lakóhelyem, tágabb környezetem.
|
(iny) (tet) (K)
|
9
|
3
|
12
|
Étkezés
Napi étkezések.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Idő, időjárás
Az óra.
Évszakok és hónapok.
A hét napjai és a napszakok
|
(iny) (tet)
|
8
|
2
|
11
|
Öltözködés
Évszakok és ruhadarabok.
|
(iny) (ÉN)
|
6
|
2
|
8
|
Sport
Testrészek és mozgás.
|
(iny) (TE)
|
7
|
2
|
9
|
Iskola, barátok
Iskolám, osztálytermünk.
Tantárgyaim, tanáraim.
Osztálytársaim, barátaim.
Tanórán kívüli közös programjaink.
Iskolai élet más országokban.
|
(iny) (ÉN)
|
8
|
2
|
11
|
Szabadidő, szórakozás
Szabadidős tevékenységek, kedvenc időtöltésem.
|
(iny) (műv)
|
6
|
2
|
8
|
Természet, állatok
Kisállatok.
Kedvenc állataim.
Állatok a ház körül.
Növények az otthonomban, iskolámban.
Kontinensek, tájegységek.
|
(iny) (tet)
|
6
|
2
|
8
|
Ünnepek és szokások
Az én ünnepeim.
Ünnepek itthon és a nagyvilágban.
|
(iny) (H)
|
6
|
2
|
8
|
Város, bevásárlás
Városok, települések, falvak.
Épületek, utcák.
Az én városom/falum.
|
(iny) (tet) (H)
|
6
|
2
|
8
|
Utazás, pihenés
Táborok, osztálykirándulás.
|
(iny)
|
6
|
2
|
8
|
Fantázia és valóság
Kedvenc olvasmányaim, könyveim.
Képzeletem világa.
|
(iny)
(műv)
|
6
|
2
|
8
|
Zene, művészetek
Múzeumlátogatás.
|
(iny) (műv)
|
2
|
2
|
4
|
Környezetünk védelme
Veszélyeztetett állat- és növényvilág.
|
(iny) (tet)
|
6
|
2
|
8
|
Összesen:
|
98
|
32
|
130
|
Tematikai
egység
6. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható
órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Család
Családi események, közös programok.
Napirend.
|
(iny)
|
9
|
3
|
12
|
Otthon
Kedvenc játékaim.
|
(iny)
|
5
|
2
|
7
|
Étkezés
Napi étkezések.
Kedvenc ételeim, italaim.
Egészséges táplálkozás.
Receptek, főzés, sütés.
|
(iny)
|
9
|
3
|
12
|
Idő, időjárás
Évszakok és hónapok.
A hét napjai és a napszakok.
Időjárás, időjárási jelenségek megfigyelése.
|
(iny)
|
7
|
3
|
10
|
Öltözködés
Évszakok és ruhadarabok.
Kedvenc ruháim.
Divat.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Iskola, barátok
Osztálytársaim, barátaim.
Tanórán kívüli közös programjaink.
Iskolai élet más országokban.
|
(iny)
|
7
|
3
|
10
|
Szabadidő, szórakozás
Szabadidős tevékenységek, kedvenc időtöltésem.
Internet, interaktív játékok.
Közös időtöltés barátokkal.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Természet, állatok
Kisállatok.
Kedvenc állataim.
Állatok a ház körül.
Vadon élő és állatkerti állatok.
Állatok a nagyvilágban.
Növények az otthonomban, iskolámban.
Kontinensek, tájegységek.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Ünnepek és szokások
Az én ünnepeim.
Ünnepek itthon és a nagyvilágban.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Város, bevásárlás
Városok, települések, falvak.
Épületek, utcák.
Üzletek, bevásárlóközpontok, piac.
Vásárlás.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Utazás, pihenés
Vakáció, nyaralás.
Táborok, osztálykirándulás.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Fantázia és valóság
Képzeletem világa.
|
(iny)
|
5
|
2
|
7
|
Zene, művészetek
Kedvenc zeném, együttesem.
Film- és színházi élményeim, múzeumlátogatás.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Egészséges életmód
A rendszeres testedzés.
A helyes táplálkozás.
|
(iny)
|
7
|
2
|
9
|
Összesen:
|
98
|
32
|
130
|
Tematikai
egység
7. évfolyam
|
Kulcskompetenciák/
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
Kerettantervi óraszám
( 90%)
A
|
Választható
órakeret
B
|
Összesen
A+B
|
Család
Én és a családom.
Családtagok bemutatása
Családi események, közös programok.
Nagyszüleim világa.
|
(any), (iny),(ÉN)
|
6
|
2
|
8
|
Otthon
Otthonom, szűkebb környezetem.
Lakóhelyiségek, bútorok, berendezési tárgyak.
Lakóhelyem, tágabb környezetem.
Otthonok a célnyelvi országban és a nagyvilágban.
|
(iny),(tet)(K)
|
6
|
2
|
8
|
Étkezés
Napi étkezések.
Kedvenc ételeim, italaim.
Egészséges táplálkozás.
|
(iny)
|
5
|
1
|
6
|
Idő, időjárás
Az óra.
Évszakok és hónapok.
A hét napjai és a napszakok.
Időjárás.
Időjárási rekordok.
Időjárási jelenségek.
|
(iny) (tet)
|
5
|
2
|
7
|
Öltözködés
Ruhadarabok.
Kedvenc ruháim.
Divat világa.
|
(iny) (ÉN)
|
5
|
1
|
6
|
Sport
Testrészek és mozgás.
Kedvenc sportom.
Sportok, sportfelszerelések.
Extrém sportok.
Sportversenyek, olimpia.
|
(iny) (TE)
|
6
|
1
|
7
|
Iskola, barátok
Iskolám, osztálytermünk.
Tantárgyaim, tanáraim.
Osztálytársaim, barátaim.
Tanórán kívüli közös programjaink.
|
(iny) (ÉN)
|
7
|
2
|
9
|
Szabadidő, szórakozás
Szabadidős tevékenységek, kedvenc időtöltésem.
Internet, interaktív játékok.
Mozi, színház, zenehallgatás, kiállítások.
Közös időtöltés barátokkal.
|
(iny) (műv)
|
6
|
1
|
7
|
Ünnepek és szokások
Az én ünnepeim.
Ünnepek itthon és a nagyvilágban.
|
(iny) (H)
|
5
|
1
|
6
|
Város, bevásárlás
Városok, tele
| | |