Pedagógiai Program2
2013.09.20. 11:33
3. AZ INTÉZMÉNY HELYI TANTERVE
3.1. A választott kerettanterv megnevezése
Intézményünk helyi tantervét a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló EMMI rendelet figyelembevételével az alábbiak szerint határozza meg:
Tantárgyi struktúra és óraszámok
Kötelező tantárgyak és minimális óraszámok az 1–4. évfolyamon
Óraterv a kerettantervekhez – 1–4. évfolyam
|
Tantárgyak
|
1. évf.
|
2. évf.
|
3. évf.
|
4. évf.
|
Magyar nyelv és irodalom
|
7
|
7
|
6
|
6
|
Idegen nyelvek
|
|
|
|
2
|
Matematika
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Erkölcstan
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Környezetismeret
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Ének-zene
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Vizuális kultúra
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Életvitel és gyakorlat
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Testnevelés és sport
|
5
|
5
|
5
|
5
|
Szabadon tervezhető órakeret
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Rendelkezésre álló órakeret
|
25
|
25
|
25
|
27
|
Kötelező tantárgyak és minimális óraszámok az 5–8. évfolyamon
Óraterv a kerettantervekhez – 5–8. évfolyam
|
Tantárgyak
|
5. évf.
|
6. évf.
|
7. évf.
|
8. évf.
|
Magyar nyelv és irodalom
|
4
|
4
|
3
|
4
|
Idegen nyelvek
|
3
|
3
|
3
|
3
|
Matematika
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Erkölcstan
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Természetismeret
|
2
|
2
|
|
|
Fizika
|
|
|
2
|
1
|
Kémia
|
|
|
1
|
2
|
Biológia-egészségtan
|
|
|
2
|
1
|
Földrajz
|
|
|
1
|
2
|
Ének-zene
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Hon- és népismeret
|
1
|
|
|
|
Vizuális kultúra
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Informatika
|
|
1
|
1
|
1
|
Technika, életvitel és gyakorlat
|
1
|
1
|
1
|
|
Testnevelés és sport
|
5
|
5
|
5
|
5
|
Osztályfőnöki
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Szabadon tervezhető órakeret
|
2
|
3
|
3
|
3
|
Rendelkezésre álló órakeret
|
28
|
28
|
31
|
31
|
A kerettantervek által előírt tartalmak a tantárgyak számára rendelkezésre álló időkeret kilencven százalékát fedik le. Egy heti öt (évi 180) órás időkerettel rendelkező tantárgy kerettanterve tehát heti fél (évi 18) óra szabad időkeretet biztosít a tantárgy óraszámán belül a pedagógusnak, melyet a helyi igényeknek megfelelően a kerettanterven kívüli tantárgyi tartalommal tölthet meg.
A kerettantervek közül az alábbiakat alkalmazzuk:
Tantárgy megnevezése
|
Változat
|
Magyar nyelv és irodalom
|
B változat
|
Fizika
|
B változat
|
Kémia
|
B változat
|
Biológia-egészségtan
|
A változat
|
Ének-zene felső tagozat
|
A változat
|
Ének-zene alsó tagozat
|
A változat
|
3.2. A választott kerettanterv feletti óraszám
A kötelező tantárgyak és óraszámok átvétele mellett a nevelőtestületeknek döntenie kell az évfolyamonkénti órakeret 10%-ának (szabad órakeret) felhasználási módjáról. (Az órakeret felhasználása kötelező.) Dönthetnek például a minimális óraszámmal közölttantárgyak időtartamának megemelése mellett, vagy szabadon választható tantárgyat vezethetnek be. Választhatnak a kerettantervekben szereplő emelt óraszámú tantárgyi kerettantervet, illetve alkalmazhatnak az iskola gyakorlatában korábban kidolgozott és/vagy használt tantárgyi tantervet, továbbá az iskolák saját tantárgyat/tantárgyakat is alkothatnak.
A fentieken túl az iskolák dönthetnek a tantárgyi órakeret 10%-ának felhasználásáról is.
Például az iskola úgy is határozhat, hogy a helyi tantervben nem ír elő további tananyagot, helyi jelentőségő tartalmakat; nem választ a választható tantárgyakból, hanem az egyes tematikai egységek között osztja el a rendelkezésre álló időkeretet az alkalmazható tudás megszerzése vagy a képességek fejlesztése céljából.
A két évfolyamra megfogalmazott tantárgyi óraszámok tanévenkénti meghatározása is az iskola szakmai feladata közé tartozik. A két tanévre előírt ismeretek és fejlesztési követelmények szétválasztása megtörténhet a tematikai egységek mentén is, de bizonyos esetekben (elsősorban képességfejlesztésre irányuló egységek tekintetében) a tematikai egységek meg is bonthatók. A tanévekre történő bontás során a megadott óraszámot annak figyelembevételével szükséges meghatározni, hogy a fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végére teljesüljenek.
A választott kerettantervek óraszámát a szabadon tervezhető órakeret terhére a következő évfolyamokon és tantárgyakban emeljük meg az alábbi óraszámokkal.
Óraterv a kerettantervekhez – 1–4. évfolyam
|
Tantárgyak
|
1. évf.
|
2. évf.
|
3. évf.
|
4. évf.
|
Magyar nyelv és irodalom
|
7+1
|
7+1
|
6+2
|
6+2
|
Idegen nyelvek
|
+1
|
+1
|
+1
|
2+1
|
Matematika
|
4+1
|
4+1
|
4+1
|
4
|
Erkölcstan
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Környezetismeret
|
1
|
1
|
1
|
1+1
|
Ének-zene
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Vizuális kultúra
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Életvitel és gyakorlat
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Hon- és népismeret
|
+1
|
+1
|
+1
|
+1
|
Testnevelés és sport
|
5
|
5
|
5
|
5
|
Szabadon tervezhető órakeret
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Rendelkezésre álló órakeret
|
25
|
25
|
25
|
27
|
Hon- és népismeret
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Idegen nyelvek
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Választható órakeret (max.)
|
2
|
2
|
2
|
2
|
A tanulók maximális terhelése
|
27
|
27
|
27
|
29
|
Óraterv a kerettantervekhez – 5–8. évfolyam
|
Tantárgyak
|
5. évf.
|
6. évf.
|
7. évf.
|
8. évf.
|
Magyar nyelv és irodalom
|
4+1
|
4+1
|
3+1+1
|
4+1
|
Idegen nyelvek
|
3+1
|
3+1
|
3+1
|
3+1
|
Matematika
|
4
|
3+1
|
3+1
|
3+1
|
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Erkölcstan
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Természetismeret
|
2+1
|
2+1
|
|
|
Biológia-egészségtan
|
|
|
2
|
1+1
|
Fizika
|
|
|
2
|
1
|
Kémia
|
|
|
1
|
2
|
Földrajz
|
|
|
1+1
|
2
|
Ének-zene
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Vizuális kultúra
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
1+1
|
Hon- és népismeret
|
1
|
+1
|
+1
|
+1
|
Informatika
|
+1
|
1
|
1
|
1+1
|
Technika, életvitel és gyakorlat
|
1
|
1
|
1
|
|
Testnevelés és sport
|
5
|
5
|
5
|
5
|
Osztályfőnöki
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Szabadon tervezhető órakeret
|
2
|
3
|
3
|
3
|
Rendelkezésre álló órakeret
|
28
|
28
|
31
|
31
|
Vizuális kultúra
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Informatika
|
1
|
|
|
1
|
Magyar
|
|
|
1
|
|
Hon- és népismeret
|
|
1
|
1
|
1
|
Idegen nyelvek
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Választható órakeret (max.)
|
3
|
3
|
4
|
4
|
A tanulók maximális terhelése
|
31
|
31
|
35
|
35
|
3.3. A választott kerettanterv évi óraszáma
Éves óraszám a kerettantervhez – 1–4. évfolyam
|
Tantárgyak
|
1. évf.
|
Össz.
|
2. évf.
|
Össz.
|
3. évf.
|
Össz.
|
4. évf.
|
Össz.
|
Magyar nyelv és irodalom
|
252+36
|
288
|
252+36
|
288
|
216+72
|
288
|
216+72
|
288
|
Idegen nyelvek
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
72+36
|
108
|
Matematika
|
144+36
|
180
|
144+36
|
180
|
144+36
|
180
|
144
|
144
|
Erkölcstan
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
Környezetismeret
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36+36
|
72
|
Ének-zene
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
Vizuális kultúra
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
Életvitel és gyakorlat
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
Hon- és népismeret
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
Testnevelés és sport
|
180
|
180
|
180
|
180
|
180
|
180
|
180
|
180
|
Szabadon tervezhető órakeret
|
72
|
|
72
|
|
108
|
|
108
|
|
Rendelkezésre álló órakeret
|
900
|
900
|
900
|
972
|
Választható órakeret (max.)
|
72
|
72
|
72
|
72
|
A tanulók maximális terhelése
|
972
|
972
|
972
|
1044
|
Éves óraszám a kerettantervhez – 5–8. évfolyam
|
Tantárgyak
|
5. évf.
|
| | |